Friday, March 4, 2011

ALZA Standart ke ALZA Premium....



Bulan 7,2010 saya dan husband berjalan2 lerr ke Pasaraya Today's di Sri Alam..Belek-belek lah kereta kat situ...Memang sejak menjak tuh kami berdua mmg asyik noo fikir nak beli kereta baru. Hari2 tido malam tak lena jerrkk memikirkan kereta baru...nak-nak Perodua Alza tengah hot time tuh...Sebab survey punya survey Alza lah kereta dan juga MPV yang paling murah setakat ni... Memula target nak ambik grand livina..Tapi, bila kira-kira balik, karang tak terbayar nanti susah gakz...Kami memang target,dapatjerkk duit terpijak,kami akan buat down payment untuk Alza.. Masatuh,,Alza punya down payment rata2 RM 6K...Nak kumpul tak terkumpul2...hehe...duit asyik abis jerkk beli itu ini,, jejalan dan macam2 lagi...Nak-nak, tengah mengandungkan Aisyah,, memangler ngidam macam-macam... sampai mengidamkan kereta Alza tuh... Selalunya husband saya tak pernah menghampakan saya jika saya mengidam macam-macam...Dia akan cuba dapatkan apa yang saya nak, walaupon sukar sekalipun.. Tuh buat saya sayang kat diatuh...

Masatu ngandungkan Aisyah 7 bulan,,kami tengok rata2 booth kereta kat situ buat promosi untuk version Alza Premium...Down Payment RM 500 + Insurans RM 500 =Total RM 1000.. Teruja juga kami tengok,,,tapi....masalahnya sekarang,kami target Alza Auto Standart ajerr... Kami memang tak terfikir langsung nak ambil Alza Auto Premium ...Walaupon beza RM 5K...Harga Alza Auto Standart time tuh RM 58K,Premium Auto RM 62K dah macam harga rumah kami yang ikat 20 tahun tuh...

Tapi....

Ada satu kedaituh kami jumpa, mengatakan diorang wat promosi untuk Alza Standart perlu downpayment RM 1k jerk... daripada musnah harapan nak memiliki kereta baru, berbunga2lerr kembali...Salesgirl tuh kata, harini hari terakhir untuk promosi tersebut.Dia cakap, letakjer nama dulu untuk dapatkan promosi tersebut.Kalau x nak leh cancel dalam tempoh 3 hari jer... Kami pon letakjerlah nama. Balik rumahjerr terus buat kira-kira.. Husband siap kol member dia yang kerja perodua cakap pasal promosi alza standart. Member husband tuhpon terkejut,dia cakap mana ada perodua buat promosi untuk alza standart sekarang,,semua alza premium.. kami pon x ambil pusing sangat cakap member husband tuh...yelah,manatau kedaituh mmg wat saleker?:P

Akhirnya saya kol salesgirl chinesse tuh balik,,dan saya cakap confirm nak ambil setelah berbincang laki bini.Saya ingat lagi,,itu chinesse girl nama Wan Ping...Setelah lengkapkan borang yang dikehendaki,dan bayar RM 1k yang dikehendaki tuh,kamipon balik dengan hati yang tenang...hehe...tunggu bank kol jer... 3 hari lepastuh bank kol dan loan lepas 62 k... ha?? kamipon terfikir2 dalam kepalani...nape tak 58 k??ni 62k?? kami hanya book alza auto standart jer,,, kami sekali lagi x ambil pusing...kami hanya fikir janji kedai tuh jerk...

oleh kerana kereta ni dibeli sempena hadiah anniversary kami..kamipon buatler nombor sempena tarikh nikah kami... 7707 ...dan masa untuk ambil kereta sudah tiba,,teruja kami tengok kereta tuh yang bakal jadi milik kami...tapi.... ada tapi ni.... bila kami belek2 kereta yang ada depan kami tuh, kamipon pelik,,apersal ada abs semua tuh...kamipon tanyalerr,,, terkejut bila kami dapat tahu, kami dah wat loan untuk alza auto premium...apalagi berasap lerr saya kat situ.. sampai salesman tuh kol manager dia... time tuh saya tengah ngandung aisyah 7 bulan lebeh...saya cakap,,,saya nak kereta sekarang jugak..dan saya nak apa yang saya nak... mmg kena maki berbakul2 lerr... terus teringat kat kawan member yg kena tipu beli kereta saga blm,,dia mintak warna hitam, dapat warna silver...tp. dia x kena + loan...tp. kami,,,, uwaaa....

kami tinggalkan dulu kereta 'kami' tuh kat Today's ...uwaa... rasa sedih sangat..ingat dapatler balik ngan kereta baru kamituh..siap suruh adik antar lagi... kereta lama wira 3988 tersadaikat rumah...merajuk agaknya...time beli kereta baruni, timetuhlah dia meragam...:) esok kami jumpa ngan manage dia... ha...bab ni saya malasnak cakaplerr dah berapa kali kitorang bertekak,, dia cakap budaktuh baru masuk keje dan baru dapat jual 1 kereta,, dan kami pulak yg terkena... husbnd siap nk ngadu pengguna lagi...bayangkan,,,kitorang pi siangtuh,,,malamtuh ada kenduri kat rumah kami...kenduri sempena masuk rumah baru...kiranak serba barulerr ni..tapi, saya pakai kateringjer,...upah orang masak...mmg pengalaman betullerr harituh...setelah berbincang,last2 kamipon setujuler ambikjerr kereta yang dpttuh...kang ada yang terberanak arituh kalau aku teruskan bertekak...hehe..

Kami pon malasdah nak besar-besarkan isu..so, dapatlah kami balik arituh ngan kereta baru... :):) hidungni terkembang kembeng jadinyer....hehehe....walaupon x deler sebesh dan sebranded kereta grand livina, wish dan alphard,,tapi, Alhamdulillah dapat jugak kami merasa kereta besar sket... daripada kereta lama kami..wira.. wira tuh still adatau..husband belum nak jual lagi coz dia cakap sayang sebab kereta tuh banyak kenangan,,time dia kenal ngan sayalah dia dapat beli kereta pertama...hehe... :):)

1 comment:

ietah said...

salam...
blog walking
saya punye masalah lain,kereta alza xde..hukhukhuk..mkn mase sbulan baru dapat itupun dah guna campurtangan abg sepupu (tn punye cawangan perodua)
dari segi kena tipu tu xdelah sbb pekerja abg sepupu yg uruskan

salam perkenalan