Monday, August 15, 2011

Kuih Keria

-gambar ihsan dari google

Sapa sini suka makan kuih keria?saya suka...suka sangat-sangat.. Masa puasa first tuh, suruhlah husband cari kat bazar ramadhan tp. tak jumpa pulak...Maybe dah sold out kot... Esoknya saya ikut sekali..pergi awal2 sket, baru jumpa kuih ni.. rasa keras plak..cheh mengkomplen plak.. tapi, keras pon keras lah, janji dapat makan... macam org mengidam plak kan.. padahal belum ada isi tau!! syyyyy... tunggu 3 tahun lagi...:P Pastuh balikler kampung husband kat pontian ... Mak mertua saya kasiler ubi keledek...Last-last saya kasi semua ubi keledek kat mak saya lah coz tak tahu nak buat apa..hehe...sorilahh,, saya ni bukan jenis orang yang suka wat kuih semua nih... bukan apa,,, tak sempat lerrr...ngan anak kecik 2 orang tuh...lagi satu, memang tak reti buat..:P Makan tahu.... Pastuh, saya tidur kat rumah mak saya, mak cakap nak buat kuih keria... sukalahh... dapat makan banyak2.. Mak saya buat memang sedap.. tp. kalini mak suruh saya buat sorang tanpa dia buat sikitpon...dia kasitahu jer caranya...dulu, kalau setakat uli2 tuh pandailerr...tuh pon mak yang buatkan doh dia...kalini... 100% my handmade key...husband pon tak abis2 puji...cam takjub pun ada jugak.. hehe ...dia boleh belek-belek kebulatan kuih keria tuh... poyo lerrr... :P tahulerr isteri dia ni susah nak wat kuih...takper,, belajar pelan-pelan kan...rupanyer senang dan simple jer cara wat kuih ni.. erm, pada suri rumah yang ala ala saya ni , jom kita buat kuih ni.. sedap woo..senang pun senang... ni saya kasi resepi..

Resepi Kuih Keria Mak Yam

Bahan-bahan : Ubi Keledek 2 biji yang sedang
Garam
Tepung Gandum
Tepung Beras
Gula
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara:
1) Basuh ubi keledektuh bersih-bersih dulu pastu rebus sampai betul-betul lembut. Jangan lupa masukkan sedikit garam.. agak-agak
2) Lepas dah lembut, angkat keledektuh dan kopek kulit luar dia tuh. Dah licin, terus lenyek ajer keledek tuh sampai betul-betul lembik
3) Masukkan tepung gandum..agak-agak..jangan terlalu banyak.. Yang penting boleh jadi doh. Kalau terlalu banyak tepung gandum nanti berderai pulak..Rasa macam lembik lagi, tambah sket lagi tepung gamdum dan tepung beras sedikit supaya betul-betul sebati.. Memang cam melekit-lekit sikit jarituh. Kalau terlalu banyak tepung pon takleh nanti kuih keria jadi kuih tepung plak.. Takder rasa keledek nanti..:D Jangan masukkan garam yer, masa rebus keledek kan dah letak garam... ha, luperlah tuh...:P
4) Siap semuanya, operasi mengentel pulak... ha..pepandailer design sendiri cam bentuk donattuh..kalaunak bentuk lain boleh gakz,, yelah manatau..Rakyat Malaysia ni kan kretif... :)
5) Siap untuk digoreng..gunakan minyak yang banyak dan api yang sedang agar cantikjer rupa keria tuh nanti.. api sedang untuk pastikan keriatuh masak dalam
6) Untuk sira gula kat luar dia plak, sediakan kuali bersih, masukkan sedikit air dan 2 senduk gula pasir. Pastikan gula pasir tuh cair kemudian baru masukkan donut-donut keria tersebut... Pusing-pusing kan donuttuh semua dengan gula.. Buat macam goreng nasi gorengtuh.. biar semua kena dan tunggu sampai gula tuh jadi likat dan keras sendiri.
7) Agak-agak dah jadi macam gambar kat atastuh, apalagi angkatlah pastuh ngapp... time puasa jangan terus ngap.. tengok, renung dan belekjer boleh..:D

Selamat Mencuba..:D (ada nada-nada expert ker? :P)

No comments: